Menu

3 learnings: Sådan får I en succesfuld podcast

Indsigter
Categories

3 learnings: Sådan får I en succesfuld podcast

Podcast er her, der og alle vegne. Men hvordan skaber I en podcast, der når ud til de rette lyttere, fanger publikummet og får gode vilkår for succes? Vi har samlet nogle af de bedste learnings fra vores arbejdet med lydformatet lige her.

Podcast er for alvor blevet en fast del af danskernes medieforbrug – hele 40 procent af befolkningen lytter til podcasts, viser Danmarks Statistiks tal fra august 2020. Det giver anledning til flere udbydere og flere nye programmer, der hele tiden ser dagens lys.

Det betyder også, at flere og flere både redaktionelle medier og kommercielle brands tyer til lydmediet for at udvide deres universer, skabe mere værdifuldt indhold og – ikke mindst – skabe nye forretningsområder. Og her kan podcast virke som et nådigt medie, for det er hurtigt og forholdsvist simpelt at komme i gang med. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er nemt at lave godt fra første færd – for der er mange flere faktorer, end I måske lige tror, der spiller ind for at skabe den gode podcast.

Her er tre af vores bedste learnings fra vores arbejde med podcast-formatet.

1. Udgiv indhold rundt om podcasten

Det bærende element i jeres podcast-udgivelse er naturligvis lydfilen, og det er den, målgruppen i sidste ende skal lytte til, men der er ingen tvivl om, at I vil opnå langt større engagement og synlighed med en masse snackable indhold omkring den.

Det betyder i praksis, at I ikke kun skal tænke i lyd, når I planlægger og optager jeres podcast, men også billeder, video, citater og tekst. Optag for eksempel små videoer til Instagram og Facebook, der kan fungere som teasers, lav audiograms med sigende, rørende eller inspirerende citater fra optagelserne. Tag billeder sammen med dine gæster, som I og gæsterne kan poste på relevante SoMe-kanaler, eller optag hele seancen på video og post det på YouTube, så målgruppen (også) kan kigge med der.

Alt indhold, der kan have værdi for både historien og målgruppen, bør tænkes ind i jeres podcast-udgivelsesplan, så der bliver skabt et helt økosystem af indhold, som giver podcasten en god synlighed og dermed de bedste odds for god performance og engagement.

2. Brug data aktivt

Hvis I allerede arbejder med content marketing, så er det nok ikke en ny ting for jer at benytte data til at skabe det bedst mulige indhold. For data er nøglen til at vide mest om – og dermed bedst muligt at fange – jeres målgruppe. Dette gælder naturligvis også i forhold til podcast.

Selvom analyser og data stadig er begrænset, når det kommer til podcast, er der flere og flere udbydere, der kan tilbyde forskellige muligheder for statistiske indsigter. Bruger I flere hosts og har jeres rss-feed ved flere udbydere, vil I kunne krydstjekke indsigterne fra de forskellige og sammenholde dem for at få så præcist et indtryk af, hvordan jeres podcast klarer sig og hvilke parametre, der skiller sig ud.

Et interessant tal at kigge på er for eksempel det, der viser, hvor lang tid I har fastholdt lytterne – altså hvor længe de lytter med, før de falder fra. Det er virkelig værdifuld indsigt, for det kan give jer mulighed for at finpudse jeres podcasts varighed, så I sikrer jer en højere completion rate for fremtiden.

Og hold samtidig øje med, hvilke devices jeres målgruppe benytter sig mest af, så I kan se hvilke tjenester, I primært skal være stede på.

3. Test test test

Når alt ovenstående er sagt, så er der én ting, der nok til evig tid vil være en god ting at bruge tid og ressourcer på, hvis I vil kaste jer over podcast – test og prøv af undervejs.

Hvis I som minimum sikrer jer en god krog (eller indledning, kært barn har mange navne) på jeres podcast og en god lydkvalitet, så er sluserne åbne for at teste af, hvad der virker for jer og jeres publikum. Prøv af med, hvor lang tid jeres podcast skal vare fra afsnit til afsnit, før I finder det gyldne tal, der holder jeres lyttere fanget hele vejen igennem, prøv trafikdrivere/teasere af på forskellige platforme i forskellige formater for at se, hvad der giver de bedste resultater for jer og jeres succeskriterier.

Og vid; det kræver tålmodighed at vækste med podcast, og det sker kun ved at se på, hvad der virker individuelt og dermed blive skarpere og skarpere i kommunikationen.

Skal I måske først til at gå i gang med podcast som medie, så kan I sikkert have glæde af at læse vores artikel Podcast som kommercielt medie – go or no go?

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!