Menu

5 gode råd: Brand-kommunikation efter Covid-19

Indsigter
Categories

5 gode råd: Brand-kommunikation efter Covid-19

Hvordan skal I som brand kommunikere under og efter en global krise som Covid-19? Vi giver jer her fem gode råd, som I kan tage udgangspunkt i.

En pandemi som Covid-19 kommer med mange usikkerheder og spørgsmål. Hvordan skal man som brand for eksempel kommunikere efter en global krise som coronaen? Det er et af de helt store spørgsmål, som mange marketing- og kommunikationsprofessionelle stiller sig selv i øjeblikket. For nu, hvor genåbningen af Danmark er en realitet, og butikkerne er åbne igen – ja, hvad så? Hvordan sikrer man sig en succesfuld brand-kommunikation? Det har vi fem gode råd til.

1. Omfavn realiteten

Selvom Danmark genåbner, så er verden ikke længere den samme. Derfor er det en god idé fortsat at tilpasse sin kommunikation til den nuværende situation. Omfavn det faktum, at vi befinder os midt i en pandemi og vær hensigtsfuld overfor målgruppen og omverdenen. Det viser ansvarsbevidsthed, som styrker jeres brand på længere sigt.

2. Vær sensitiv og nærværende

Vær sensitiv i tonen og intentionen, og sørg for, at alt content er tilpasset situationen. Selvom det kan være fristende at bruge kommunikationskanalerne til at promovere salgskampagner for at øge bundlinjen, så vent med det lidt endnu. Brug i stedet kanalerne til at supportere målgruppen og skabe en inkluderende community-feeling frem for at spamme med salgsbudskaber. Det vil styrke troværdigheden og jeres kunders loyalitet over for jeres brand.

 3. Genopdag målgruppen

I kølvandet på Covid-19 er det forventeligt, at der opstår ændringer i forbrugernes adfærd. Derfor må vi affinde os med ikke at kunne forudsige forbrugeradfærden på samme måde, som vi har kunnet tidligere. For de enkelte brands betyder det, at deres specifikke målgruppes interesser, værdier og økonomiske situationer højst sandsynligt har ændret sig under pandemien. Det er derfor vigtigt, at I laver en grundig målgruppeanalyse for at genopdage og forstå jeres målgruppe på ny, så kommunikationen kan tilpasses derefter.

4. Justér kommunikationsstrategien

Selvom et brands tidligere kommunikationsstrategi har været effektiv, så kan det være nødvendigt at genoverveje og/eller justere strategien for at sikre sig en succesfuld post Covid-19-kommunikation. Gå strategien efter i sømmene, og overvej nøje, om den passer til målgruppens interesser, Regeringens retningslinjer og de samfundsmæssige normer. Det er vigtigere nu end nogensinde før, at jeres brands kommunikation er relevant, interessant og imødekommer målgruppens behov samt nye realitet.

5. Kend jeres brand – og vær tro mod det!

Opskriften på succesfuld kommunikation er ikke ens for alle brands. Derfor er det vigtigt at undersøge og forstå den unikke indvirkning, som det specifikke brand har på forbrugerne. Identificér, hvordan lige præcis jeres brand skaber værdi i den nuværende situation, og undersøg, hvilke unikke kommunikationsmuligheder det har ledt med sig. Bliv ikke fristet til at kopiere kommunikationsmetoder fra andre brands – sats i stedet på at være innovativ, tage (velovervejede) chancer og før en kommunikationsstrategi, der er tro mod jeres brand.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!