Menu

Vores 10 vigtigste råd til brand-kommunikation på Instagram

Indsigter
Categories

Vores 10 vigtigste råd til brand-kommunikation på Instagram

Det kan være en afgørende del af jeres marketingindsats at være tilstede på Instagram, og derfor giver vi her vores 10 bedste råd om, hvordan I kommunikerer bedst og mest effektivt på platformen.

1. Tænk story first

Det lyder måske lidt som en kliché, at I skal huske, at historien er det vigtigste i jeres kommunikation. Ønsker I som brand at vinde brugerne, skal I forstå dem, og sætte deres behov i centrum i det indhold, I poster.

Lad være med at skabe støj, og skab i stedet inspiration ved at tale ind i tidens globale trends og strømninger, så jeres brand får en aktuel og troværdig stemme. Fremtidens storytelling skal gøre en forskel, uanset platform.

2. Definér dit contents rolle

Definér, hvilken rolle jeres content skal spille, og hvilke formater der bedst indfrier målet. Kortlæg eventuelt jeres contents budskab ud fra fire kategorier: Help (hygiejneindhold à la åbningstider og parkeringsforhold), Inspiration (til følgeren inden for jeres kerneområde), Community (fællesskabs-indhold, der får følgeren til at føle sig som en del af noget større) og Shop (indhold, der direkte opfordrer til og skaber et salg).

Overvej dernæst, hvilket format der bedst får den rolle ud at leve. Er formålet, at content skal skabe reach, så er videoformatet stærkt, mens stories med gamification for eksempel er bedre til at skabe engagement.

3. Lav en contentplan

Skab en contentplan, der beskriver jeres indhold overordnet for hele året og dernæst på månedsplan. Husk at integrere ‘black holes’, som giver plads til den impulsive eller højaktuelle post. For at være relevant overfor brugerne er det vigtigt, at der er plads til at være aktuel.

4. Skab en visuel identitet

De fleste nye følgere finder dit brand via discover-feedet. De kommer på grund af interesse, og de bliver på grund af brandets personlighed, hvor det er essentielt at skabe en rød tråd, genkendelighed og en visuel identitet for at bygge brandet på instagram, så brugerne ønsker at følge dit brand.

5. Arbejd med Instagrams præmisser

Anvend mediet på Instagrams præmisser, og udnyt ikke mindst de tilknyttede features, som taler sammen med algoritmen. Det vil sige, at I for eksempel kan skabe engagement ved at opfordre brugerne til at kommentere, gemme posts eller anvende de forskellige gamification features.

6. Vær aktuel – men ikke nødvendigvis dagsaktuel

Aktualitet vinder altid, men I får ikke nok ud af at være aktuel én bestemt dag. Så hvis der er dagsbegivenheder, som I gerne vil dyrke, så kan I for eksempel lave en countdown eller tease for selve dagen op til, så der skabes et større tidsrum, hvor indholdet faktisk er relevant.

7. Giv værdi til følgerne

Selv om Instagram er en visuel platform, så giv følgerne mere end blot et flot billede. Det kan for eksempel være et interview, styling tips eller en opskrift. Vær ikke bange for lange tekster. Hvis der blot er værdi i dem, så skræmmer de ikke nogle væk. Giv dine følgere mere, end de forventer.

8. Brug andres succes

Kendte personligheder og influencers sælger og fanger følgernes interesse, samtidig med at vi går fra interesse til personalisering. Ret enkelt kan det siges, at på Instagram elsker både følgere og algoritme, når populære mennesker indgår i indholdet, så vær ikke bange for at bruge andres succes, og anvend influencer content i jeres kampagner.

9. Skab dit eget community

Fællesskabet opstår og eksisterer, fordi alle bidrager. Opbyg communities eller bliv en del af et allerede eksisterende community, og skab værdi som eksempelvis #gannigirls #sephorasquad etc.

10. Hav et klart mål

Fastlæg altid KPI’er for brandets content og posts. Det vil sige, om I ønsker at skabe brand awareness, interesse, engagement, salg eller andet, og det er vigtigt, fordi indholdets udformning skal understøtte KPI’en.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!