Menu

Derfor skal I bruge Pinterest i jeres markedsføring

Indsigter
Categories

Derfor skal I bruge Pinterest i jeres markedsføring

I Benjamin Creative trækker vi på styrken ved, at vi i Benjamin Media selv driver medier, der giver os stærke erfaringer med blandt andet platforme. Her deler BO BEDREs digitale udviklingschef ud af erfaringerne med at bruge Pinterest som annonceplatform og trendforecaster.

Pinterest er en platform, der buldrer frem. I de nyeste tal om danskernes medieforbrug fra Slots- og Kulturstyrelsen angives, at 23 procent af alle danskere med internet nu har en profil på Pinterest.
Pinterests egne tal viser, at ”82% of Pinners have made a purchase based on content they saw from brands on Pinterest.” Tallet stammer fra Pinterests Seasonal Insights 2019.
Der er derfor god grund til at tænke Pinterest ind i sit markedsføringsmix, især for brands, der har et meget visuelt budskab.
Der er dog stadig få, der har erfaring med platformen som professionelt værktøj, og jeg vil derfor her dele ud af den viden, som jeg har fået om Pinterest gennem mit arbejde med platformen over de seneste år.

Er Pinterest et socialt medie eller en søgemaskine?

Pinterest klassificeres som et socialt medie, men det er i virkeligheden en lidt misvisende betegnelse. Pinterest er i så fald det mindst sociale medie af alle de sociale medier.
Rigtig mange bruger nemlig platformen helt uden at interagere med andre brugere. Det er faktisk slet ikke nødvendigt at forholde sig til de andre brugere – udover at alt indhold selvfølgelig er brugergeneret af brugere, der dækker over både almindelige mennesker, medier og kommercielle brands.
Brugen af Pinterest er i stedet søgedrevet. Brugerne søger specifikt efter dét, de leder efter, og mindsettet hos brugerne er derfor anderledes, end det er på for eksempel Facebook, hvor mange browser feedet uden at lede efter noget andet end tidsfordriv. Den brugerforståelse er nyttig, når man laver content tilpasset til Pinterest.

Annoncering på Pinterest

Man skal med Pinterest – ligesom de fleste andre platforme – skelne mellem, om man taler om at arbejde organisk med indhold, eller man taler om annoncering, hvor man smider penge efter at få sit content ud at leve. På BO BEDRE har vi de seneste år arbejdet på at opbygge en solid platform at drive trafik fra, som vi udelukkende har vækstet organisk – det har indtil i fjor ikke været muligt at arbejde med at booste indhold.
Men forrige sommer blev det muligt i Danmark at lave annoncer på Pinterest. I kan derfor nu oprette pins, der boostes ud til en specifik målgruppe, som vi kender det fra Facebook- og Instagram-annoncering. I kan oprette målgrupper, der trækker på data fra både Facebook, Instagram, nyhedsdatabaser og pixels på jeres site eller webshop.
Når I opretter en annonce, kan I vælge kampagneformål, keywords og hvordan I ønsker jeres annonce vist – om brugerne skal møde den i deres søgeresultater, eller når de browser deres feed.
Muligheden for at oprette annoncer på Pinterest er relativ ny, og vi er på BO BEDRE stadig i en testfase. Vi opsætter annoncer og sammenligner kampagner på tværs af platforme for at blive skarpe på, hvad der virker, og om der er nogen forskel på, hvad der performer på for eksempel Facebook og Pinterest, både i forhold til copy, visual, målgrupper og keywords.
Sikkert er det, at Pinterest lige nu er en platform, hvor man får enormt meget eksponering for pengene.
Det skal siges, at vi oplever mange børnesygdomme på platformen: annoncer, der forsvinder, efter de er oprettet, muligheder, der pludselig forsvinder, annoncer, der stopper før tid og så videre. For dem, der kan huske de tidlige dage med Facebook-annoncering, vil det bringe minder tilbage.

Pinterest som trendforecaster

Fordi Pinterest er et søgedrevet medie, lagrer de en masse data om, hvad brugerne interesserer sig for. Og her er en masse nyttig information at hente for os, der gerne vil vide, hvad brugerne (og dermed forbrugerne) er interesserede i.
På Pinterests Newsroom udgiver Pinterest en lang række artikler med såkaldte Pinsights – information om, hvad der trender på platformen. Ved årsskiftet ser Pinterest tilbage på året, der gik, hvilke emner, der var mest populære, og laver nogle forudsigelser i forhold til året, der kommer – baseret på, hvad der trender, altså hvad der er en stigning i antallet af søgninger på.
Vi bruger på BO BEDRE blandt andet disse indsigter til at skrive artikler som denne: De 10 største boligtrends i 2020 ifølge Pinterest, men man kan også bruge dem mere generelt som information om, hvilke trends og tendenser man kan lægge sine produkter og markedsføring op ad.
Desværre er Pinsights ikke tilgængelig udelukkende for Danmark, så jeres egen markedsforståelse er nødt til at være slået til som filter på informationen.
Pinterest har for nylig annonceret, at de vil give et endnu større indblik i platformens massive mængde data med Pinterest Trends, der vil give en dybere forståelse af, hvad der trender.
Pinterest Trends vil blandt andet give annoncører en liste over hvilke keywords, de kan inkludere, og hvilke de skal udelukke – noget vi i dag bruger andre og mere generelle SEO-værktøjer til.
Pinterest Trends, der på nuværende tidspunkt er i beta, trækker kun på amerikansk data. Vi har ingen officielle meldinger på, hvornår og om vi i Danmark får adgang til værktøjet.

 

Læs mere:

Hvis I har fået mod på at kigge nærmere på Pinterest som en del af jeres markedsføringsmix, så vil I helt sikkert også have glæde af May Kjærsgaards artikel med seks gode og konkrete råd til arbejdet med platformen. Se den her.

 

Hvad er Pinterest?

Pinterest består i bund og grund af to ting: Pins og Boards. Tænk på en pin som et postkort, du pinner (altså sætter fast) på en opslagstavle: et board. Boards kan tildeles forskellige emner/temaer.
Brugerne kan pinne billeder fra deres kamerarulle eller finde billeder fra diverse sites og webshops. Det er normen, at der tilføjes et link til hver pin, for eksempel til den boligreportage, som det enkelte billede stammer fra.

 

May Kjærsgaard

May Kjærsgaard er digital udviklingschef hos BO BEDRE, en del af Benjamin Media. Hun arbejder med digital udvikling og har blandt andet haft fokus på Pinterest som platform til at drive trafik til bobedre.dk. BO BEDRE får i dag lidt mere end 40 procent af social-trafikken fra Pinterest.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!