Menu

Fra os til jer: Vores erfaringer og bedste tips til hjemmearbejde

Indsigter
Categories

Fra os til jer: Vores erfaringer og bedste tips til hjemmearbejde

Hjemmearbejde er blevet new normal, men hvordan får man den bedste arbejdsdag på hjemmekontoret? Vi deler vores erfaringer – og hele 21 tips – lige her.

Dag efter dag, måned efter måned… Corona-pandemien har sendt langt de fleste af os hjem fra kontorerne og placeret os foran computerne i vores egne hjem. Farvel til fysiske møder, kolleger ved vores side, kantineordning, hævesænke-borde og alt det, som vi nok – hvis vi skal være helt ærlige – havde taget en anelse for givet indtil den 11. marts sidste år, hvor vores statsminister pludselig fortalte os, at fra da af så virkeligheden markant anderledes ud.

Vi har alle tillært os nye vaner. Både i forhold til vores socialliv, mundbind, hjemmetræning og helt sikkert også, når det kommer til det med at passe vores arbejde hjemme fra matriklen. Måske føler I, at I har styr på det, men måske kan bare ét af vores samlede tips fra de mange kreative hovedet i Benjamin Creative forbedre din dag en anelse. Det handler om alt fra at få hentet din kontorstol på kontoret, spise lækker frokost og holde kontakten til kolleger ved lige.

God arbejdslyst.

Malene Langholz, art director:

– Indret din arbejdsplads særligt til dig. Jeg har lavet mig et lille kontor i køkkenet med grønne planter, som gør mig i godt humør, når jeg sidder der.

– Nyd, at der er bedre tid. Vi starter dagen herhjemme klokken 8.15, og det betyder, at jeg ikke behøves at stå op før klokken 7.30, uden at vi skal jage afsted, for vi skal jo ikke ud ad døren. Jeg hygger mig med kaffe og radio og prøver at holde en normal frokostpause.

– Også er jeg blevet god til at gå eller løbe en tur hver dag for at få plads til de kreative tanker. Det gør godt både for krop og hjerne.

Sofie Svendsgaard Christensen, kommerciel redaktør:

– Gør dig klar om morgenen, som hvis du skulle hen på kontoret. Prøv at stå op i god tid, tag hverdagstøj på og gør dig i stand, som du normalt ville have gjort. Selvom det er lokkende at blive siddende i nattøjet, så forbereder det i hvert fald mig langt bedre til en produktiv arbejdsdag, når jeg først skal “gøre mig klar” som i pre-lockdown-tiderne (Det giver også en meget federe følelse, når man så hopper over i hyggetøjet ved fyraften!).

– Spis frokost et andet sted end på den plads, hvor du arbejder. Jeg synes, at det bliver en meget lang dag, hvis jeg slet ikke flytter mig fra min “kontorplads”, så jeg prøver at huske både at holde og bruge mine frokostpauser et andet sted i hjemmet og ikke foran min skærm. Man kan også ringe til en ven eller en sød kollega under pausen, hvis man savner de gode snakke fra kantinen!

Stine F. Mathiasen, Head of Content & Creative:

– Mine tips er meget lavpraktiske og handler om de virtuelle møder og ting, der kan optimere disse. Først og fremmest; sæt din computer eller skærm lidt op i højden, så du kommer i øjenhøjde med dine mødedeltagere (hjemme ved mig bruger jeg første bind af Ringenes Herre og fjerde bind af Harry Potter – det passer perfekt!). Det giver et godt billede af dig. Sørg også for godt lys. Dagslys er fint.

– Når du logger på et møde med flere deltagere, hvor du ikke er ordstyrer, så sig ’hej’ til de andre, når du har forbindelse og tag derefter lyden fra, og slå den kun til, når du skal sige noget. Det sikrer den bedste lyd for alle.

– Det er sværere at få det til at fungere, når ordet skal skifte, på de online møder, end det er i virkeligheden, og man kommer ofte til at tale i munden på hinanden. Derfor kan det fungere rigtigt fint med den gode, gamle markering med en finger, hvis man har input eller spørgsmål. I kan eventuelt aftale på forhånd, at den der taler, holder øje med markeringer og sender ordet videre. Eller I kan have én ordstyrer.

Martin Lyder, digital udvikler:

– Mit allerbedste råd er helt sikkert at få hentet din kontorstol fra arbejdet, så du ikke skal sidde otte timer på en mindre ergonomisk spisebordsstol. Din ryg vil helt sikkert takke dig for den lille indsats.

– Hvis du har flere skærme, så hold mødet på den skærm med kameraet, så det ikke ser ud som om, at du sidder og snakker med en anden.

Marie Louise Fugl, Operation Manager:

– Når nu den daglige cykeltur (og dermed motion) til og fra arbejde er røget, så kan jeg godt mærke, at jeg har brug for et skud energi i løbet af dagen. Derfor er jeg begyndt enten af starte morgenen med en lille løbetur, eller også folder jeg yogamåtten ud på stuegulvet midt på dagen og tager 15-20 minutter med øvelser. Jeg kan mærke, at jeg får ekstra energi af det, og det øger min koncentration. Ren win! Plus så er det fedt at føle, at ens krop ikke går helt i dvale ved alt det hjemmearbejde, når man bevæger sig rundt på de samme 78 m2 hele dagen.

Christoffer Juul, kommerciel redaktør:

– Spis lækker frokost. Lad være med at forfalde til de samme, kedelige rugbrødsmadder hver dag, men gør noget ekstra ud af det, så det (måske) bliver et af dagens højdepunkter, og du føler, at du får noget ordentligt og godt at spise, selvom du ikke har adgang til din savnede kantine.

– Jeg er ikke god til stille omgivelser. Derfor savner jeg virkelig den summen, der er på et kontor. I denne tid må jeg nøjes med noget musik lavt i baggrunden. Der har mestrene i branding fra wellness- og skønhedhedsmærket Aesop lavet en række playlister på Spotify. Særligt playlisten ‘Music for productive feats’ formår at ramme balancen mellem noget, der ikke tager opmærksomheden fra arbejdet, men øger koncentrationen.

– Gå en tur. De lyder banalt, men ligesom jeg under normale omstændigheder går ned til kaffemaskinen, forbi en kollegas bord eller har en længere frokostpause, så har jeg også behov for at komme væk fra skrivebordet i ny og næ herhjemme. Så nu, hvor vi måske i langt højere grad er tilbøjelige til at glemme de små pauser, så kan det virkelig være lækkert med en god gåtur midt på dagen for at få luftet hjernen.

Josefine Thrane, projektleder:

– Et råd fra mig er: Placér dig med kig ud til himlen, så får du ikke lige så let øje på overspringshandlinger, som hvis du kigger ud i et rum. Ude af øje, ude af sind.

– Jeg savner at tale med kollegaer og vende udfordringer og kreative idéer, så i stedet for alt for mange mails, griber jeg røret og ringer enormt meget disse dage.

– Hver dag kl. 17 så går jeg en tur for at få følelsen af fyraften. Ellers flyder det hele nemt sammen, synes jeg, fordi der ikke er nogen fysisk forskel på arbejde og fritid.

Ann Qvist, Head of Content & Creative:

– Husk check-in’s. Du må ikke undervurdere kommunikation, når vi sidder hver for sig. Og ikke mindst variationen i den. Er du leder, bør du selvfølgelig tænke på at checke ind med den enkelte medarbejder for at få en reel og ærlig føling med, hvordan det går på hjemmekontoret. Der er kæmpe forskel på, hvordan vi reagerer, og hvad vi reagerer på, og hvilke muligheder vi har derhjemme. Med og uden børn, med og uden “kontorplads”, med og uden budgetter, der skal nås, og nye udfordringer, der skal findes løsninger på.

– Og tjek-op’s. Dine medarbejdere også brug for stadig at være en del af et team, og det skal du facilitere med både fællesmøder og teammøder. Uanset om du selv føler, at nogle budskaber bliver kommunikeret flere gange, så bliver de sagt i forskellige fora, og der er ikke noget mere demotiverende end at være den, der ikke fik beskeden … Det er bedre at overkommunikere end slet ikke at kommunikere, når vi sidder i hver vores coronaboble, og langt de fleste savner kollegaerne, fællesskabet og sparringerne hen over bordene.

Pernille Pitzner, projektleder:

– God lyd! Et par gode airpods eller hovedtelefoner gør både digitale møder og telefonsamtaler til en leg, så dit hoved er frisk længere.

– Godt humør! Trods sure sokker, larmende børn, og manglende social kontakt – så er godt humør vigtigt. Prøv at sig: Ej, hvor fedt, at internettet driller lige nu, så kan jeg lige brygge noget kaffe, og det virker helt sikkert om lidt igen!

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!