Menu
Categories

Glem alt om Boost-knappen: 5 ting, du skal vide for at annoncere effektivt på Facebook

Bruger du (for mange) penge på Boost-knappen, eller vil du bare have mere ud af dine annoncekroner i Ads Manager? Vi har udfrittet Benjamin Medias ekspert i digital annoncering, så du kan få succes med din Facebook-annoncering.

Vi ved det godt. Det er fristende at klikke på den lokkende Boost-knap i hjørnet af dit Facebook-post. Så behøver du ikke at tage stilling til særlig meget, for Facebook klarer resten og sørger for, at dit post når endnu bredere ud for dine penge. Det er bare ikke en særlig smart løsning, hvis du spørger Campaign Manager hos Benjamin Media, Jakob Flarup.

Og han ved, hvad han taler om. Han står nemlig for alt vores digitale annoncering, hvor han eksekverer, optimerer og følger op på vores native-kampagner på tværs af alle brands hos Benjamin Media og Bonnier Publications.

Men hvorfor skal Boost-knappen glemmes for good? Og hvordan kommer du lige i gang med Facebook Ads Manager eller lærer, hvordan du bruger dine penge mest fornuftigt? Vi har talt med eksperten og fået hans do’s & dont’s, så du hurtigt kan få mere ud af dine annoncekroner.

First off: Hvorfor overhovedet annoncere på Facebook?

I princippet bør alle virksomheder lægge annoncekroner et sted som Facebook. Det er nemlig svært at komme udenom, at Facebook er det største medie overhovedet, når det kommer til annoncering. Desuden får du meget for pengene. Hvis din målsætning eksempelvis er trafik, er Facebook helt klart det bedste og billigste sted at være, ifølge Jakob Flarup.

Generelt er Facebook-annoncering et godt værktøj til at udbrede brand awareness, til at skabe salg til din webshop eller til at nå ud til folk, som du ikke før havde fat i. Facebook Ads Manager giver dig et hav af muligheder for at annoncere enormt detaljeret, så du rammer din målgruppe hver gang. Og så kan det virkelig tage fart, for jo mere trafik du får, jo mere data kan du også få fat på og bruge i din annoncering. Du kan eksempelvis ramme brugere på Facebook og Instagram, som minder om dine egne følgere. Det er enormt brugbart for små brands, som har svært ved at opbygge en følgerskare rent organisk.

Kort om Facebook Ads Manager

Ads Manager er det værktøj i Facebooks Business Manager, du skal bruge, når du opretter annoncer. Det er et værktøj, som Facebook hele tiden udvikler på, til alle dem, som vil oprette, redigere og offentliggøre annoncer, og som ønsker kontrol over deres kampagner.

Hvorfor er Boost-knappen et no-go?

Boost-knappen, som prøver at friste dig i hjørnet af dine Facebook-posts, er efterhånden et levn fra fortiden – og der er stor grund til at efterlade den dér. Forskellen på den og annoncering i Ads Manager er primært, at der slet ikke er samme detaljegrad i forhold til, hvem du gerne vil ramme, eller hvad din målsætning er, hvis du bruger Boost-knappen. Generelt er der en del grunde til at holde dig fra den:

  • Du har ikke de samme muligheder for at angive en målsætning – for eksempel kan du ikke optimere din annonce efter konverteringer. 
  • Den bruger ikke dine penge på bedst mulig vis.
  • Du har ikke mulighed for at splitteste mellem forskellige målgrupper. På den måde kan du ikke prøve dig frem eller finde frem til, hvor din kernemålgruppe er.
  • Du kan ikke lave annoncer til specifikke devices såsom smartphone og tablet, som du kan i Ads Manager. 

Vores Campaign Manager sammenfatter det her kort og kontant:

Bare drop Boost-knappen. Du bruger ikke pengene på den bedste måde, og det er nemt at komme i gang med Ads Manager.”

 

De 5 ting, du skal vide, for at komme i gang med effektiv Facebook-annoncering i Ads Manager

Alle, der har en Facebook-konto, kan oprette en annoncekonto og komme i gang med at annoncere. Facebook guider dig fint igennem, så du for eksempel helt lavpraktisk får tilføjet et betalingskort. Helt konkret arbejder Ads Manager på tre forskellige niveauer: Kampagner, Annoncesæt og Annoncer, som du skal igennem og udfylde, før din annonce kan offentliggøres. Mere overordnet set er det vigtigt, at du tager stilling til disse fem ting:

1. Du skal have styr på din målsætning

Ellers bliver det noget rod. Med hver enkelt annonce skal du vide, hvad du ønsker, at din målgruppe skal gøre. Skal de bare klikke sig ind på dit site, eller skal der skabes konverteringer? Facebook kan helt selv sørge for at fordele dine penge på bedst mulig vis, det kræver bare som minimum, at du har angivet den rette målsætning. Så svar på spørgsmålet: Hvad er målet for kampagnen?

2. Du skal have afgrænset din målgruppe

Hvis du er relativt ny og ikke har en Facebook-pixel eller særlig meget data at gå efter, er der heldigvis gode muligheder for at begrænse og finde din målgruppe ud fra ting som demografi, interesser, uddannelse eller relationer. Når du først begynder at indtaste interesser eller andet, hjælper Facebook dig i øvrigt på vej med knappen ‘Gennemse’, hvor du præsenteres for lignende buzzwords, som du kan bruge. Sørg generelt for, at din målgruppe ikke er alt for stor, så du bruger pengene bedst muligt.

3. Lav content, der rammer og fanger din målgruppe

Når det kommer til annoncens indhold, handler det om at finde ud af, hvad der fanger netop din målgruppe. Sørg for at fange dem så hurtigt som muligt med tekst og gerne noget visuelt, da de i forvejen bliver eksponeret for enormt meget indhold. Det visuelle skal være iøjnefaldende og appellere til din målgruppe. Din rubrik er enormt vigtig og skal være fængende og skabe identifikation. Oftest siger man, at det skal holdes kort og præcist, men vores erfaringer siger, at vi også sagtens kan have succes med lange og fortællende rubrikker, så længe de er relevante. I forhold til funktionen med en Call to action-knap på din annonce, er der delte meninger. Du behøver den ikke, men har du en webshop, hvor folk skal købe noget, er det fx en god idé at sætte “Shop now” på. 

4. Beslut dig for, hvor mange penge du vil bruge – og hvordan

I Ads Manager skelnes der mellem to ting; et dagligt budget, hvor Facebook bruger et fast beløb, du har valgt pr. dag, eller et livstidsbudget, hvor Facebook fordeler pengene på bedst mulig vis inden for en given periode (du skal selvfølgelig også tage stilling til, hvor lang en periode, du vil køre dine annoncer i). De beløb, som du bruger, afhænger generelt af ting som, hvor stor virksomheden er, og hvor meget budget der er sat af. Jakob Flarup anbefaler, at der minimum bruges 25-30 kr. om dagen, men hvis der er mulighed for det, kan der sagtens kastes flere tusind kroner afsted på en uge. Det skal bare give mening, og så skal du stole på, at algoritmen er klogere end dig. 

5. Placér annoncen, hvor din målgruppe er

Gennem Ads Manager kan du vælge at lade din annonce blive vist et hav af forskellige placeringer. Det kan være i Facebook feed, på Messenger, på Instagram story, på Facebooks Marketplace and so on. Det vigtigste er, at du annoncerer dér, hvor du ved, din målgruppe er. Normalt giver det god mening at annoncere i Facebooks ‘Nyheder’, men hvis din målgruppe elsker Instagram, skal du selvfølgelig også prioritere det. Hvis du ikke er sikker på, hvor din annonce vil have størst effekt, kan du selvfølgelig teste det ved at hakke flere steder af og lade Facebook fordele pengene mest fornuftigt. Igen: Stol på, at algoritmen er klogere end dig. 

Overall: Du skal ramme din målgruppe der, hvor de er – med det indhold, som er vigtigt for dem – med dét beløb og den hensigt, som giver mening for dig. 

Kast dig ud i Facebook-annoncering – eller få hjælp til at komme i gang 

Selvom vi har gjort vores bedste for at klæde dig på, er det dog ingen hemmelighed, at Ads Manager kan virke en anelse uoverskuelig. Det er desværre ikke altid lige intuitivt. Heldigvis har Facebook deres eget kursus-site, som er helt gratis, der hedder Facebook Blue Print. Her kan du nemt komme i gang med alle slags kurser, som holder dig i hånden hele vejen. Som altid er det dog primært learning by doing og test-test-test. Der er ingen fast opskrift på, hvordan SoMe fungerer, så kast dig ud i det og hav tålmodighed, hvis du vil se pengene og trafikken vokse. God fornøjelse!

Foretrækker du at lade eksperter sørge for det i stedet, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os.

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!