Menu

Native Advertising DAYS 2019: Vores bedste takeaways

Indsigter
Categories

Native Advertising DAYS 2019: Vores bedste takeaways

Kunne I ikke være med til Native Advertising DAYS -konferencen i Berlin? Fortvivl ikke. Benjamin Creative var med, og i denne artikel kan I se hele native-teamets højdepunkter.

Jakob Flarup, Campaign Manager: Husk altid den gode historie

– Taj Forer, grundlægger og CEO, Fabl:
“Via konkrete cases illustrerede Taj Forer det, der gør, at en videokampagne opnår succes; nemlig den gode historie. Han fremhævede eksempelvis Vistaprints “Father and Son”-reklame, som gik lige i hjertet (og tårekanalerne) på trods af både forudsigelighed og cheesyness. Men den gjorde det, som er vigtigt, når vi taler video: Den frembragte en eller anden form for følelse hos modtageren. Man kan nemt komme til at forfalde til at producere meget produktorienterede native-videoer (også fordi, at det er det, kunden vil have), men de opnår ofte nærmest nul interaktion på Facebook og Instagram. Vi skal altid huske den gode historie.”

Sådan får du podcast ud over rampen

– Le Gammeltoft, grundlægger og CEO, Heartbeats:
“Gennem enormt god storytelling har Heartbeats formået at bygge en business op omkring podcasts. Tallene lyver ikke: 20 procent af den danske befolkning benytter sig jævnligt af podcasts. Men er det så enkelt, at man bare producerer en fed podcast, og så kører det? Er et link til en native-artikel eller blot podcasten vejen frem til den sikre succes? Nej! Le Gammeltofts team har blandt andet haft stor succes med at tease for deres podcasts via lækre billeder og video. For ud over selve podcasten skal der også mere tanke bag, hvordan vi pusher og brander den social wise.”

Bedre briefs giver bedre ideer

– Karlo Stojcevic, Director of Content & Experience Creation, 24sata:
“Udover at stå bag et af dette års mest vindende kampagner ved Native Advertising DAYS, var kroatiske 24satas Karlo Stojcevic klart et af konferencens højdepunkter. Især ét takeaway i hans oplæg var ekstremt brugbart for, hvorfor kampagner ofte fejler – nemlig mangelfulde briefs. Karlo Stojcevic viste tre konkrete mails, hvor mediebureauer spurgte efter en række idéer inden for umenneskelig kort tid (læs: få timer) med et meget sparsomt brief. Salen grinede, hvad jeg tolkede som genkendelsens latter. Og det er for mig lysende klart, at hvis ikke vi får mere tid og mere info om forventninger og baggrund at arbejde med, så er det heller ikke dér, vi får de gode – og vindende idéer.”

Christoffer Juul, kommerciel redaktør: Brands skal have en holdning

– Nina Kennedy, VP Media DACH, VICE:
“VICE taler til verdens allerstørste generation på hele 2,5 milliarder mennesker – Gen Z, født efter 1995. En generation, hvor VICE har fundet ud af, at hele 48 procent identificerer sig som andet end heteroseksuel, og 76 procent mener, at brands bør forholde sig til samfundet omkring dem. De tal satte tankerne i gang om, hvordan dette stiller nye krav til indhold og kreative fortælleformer. Samtidig bekræfter det os i, at man som brand hellere end gerne må have en holdning frem for at forholde sig neutral – særligt hvis man gerne vil henvende sig den yngre generation.”

Skab indhold, der gør dit brand til en bedre version af sig selv

– Adam Wallitt, VP Sales, Content Solutions, Forbes:
“Under sin gennemgang af tidlige eksempler på branded content fra ikoniske brands som Michelin og John Deere, der med deres indhold gav værdi til deres målgruppe, fik jeg under Adam Wallitts keynote en reel aha-oplevelse: Godt indhold skal kunne det samme for dit brand som et godt forhold – det skal gøre dit brand til en bedre, hvis ikke den bedste, version af sig selv. Det skal kunne give dit brand noget, som du ikke havde i forvejen. Ja ja, det er måske lidt overdrevet, men det er en god tommelfingerregel, når man skaber indhold: Gør det her mit brand på ene eller anden måde til en bedre version af sig selv?”

Kristine Kaalund, Head of Content: Værn om mediernes troværdighed

– Graham McDonnell, International Creative Director, The New York Times:
”Brugerne er ligeglade med, om det er sponsoreret eller ej. Det vigtigste er, at det er godt content, og at det skaber værdi for brugerne. Så vil de gerne interagere med det.” Sådan svarede International Creative Director fra The New York Times, Graham McDonnell på spørgsmålet om, hvordan deres læsere tager imod sponsoreret indhold. Han understreger samtidig, at den troværdighed, som de traditionelle medier har, er meget værd i disse tider, hvor mediebilledet er større end nogensinde og begreber som fake news har set dagens lys. Derfor skal man værne om sin troværdighed som mediehus, og sikre at de kommercielle samarbejder man indgår i, er i overensstemmelse med ens eget brand.”

Forbered dig på fremtiden

– Joanna Carrigan, Head of Branded Content, The Times, The Sunday Times & The Sun:
““Embrace your new reality. Let go of your pride, rip it up and start again”. Joanna Carrigan, der er Head of Branded Content på britiske The Times, The Sunday Times & The Sun understreger vigtigheden af, at man som mediehus ikke er bange for at tage nye teknologier eller platforme i brug, og at man konstant skal være klar til at omstille sig til et marked i evig forandring. Det budskab understøtter VICEs VP Media, Nina Kennedy, der fortæller om fremtidens forbrugere – også kaldet Generation Z. Undersøgelser viser, at kun 52 procent af unge definerer sig som heteroseksuelle, hvortil hele 48 procent definerer sig som noget andet som for eksempel biseksuel, panseksuel, queer, homoseksuel med videre. Værd at huske,
hvis man skaber indhold til de unge målgrupper.”

Fortæl den gode historie

– Taj Forer, grundlægger og CEO, Fabl:
“Hvis der skulle være nogen tvivl, afsluttede Taj Forer, CEO for Fabl,
med den velkendte pointe om, at den gode, personaliserede historie
virker: “People don’t remember what you told, they remember how
you made them feel”.”

Stine F. Mathiasen, Head of Content & Creative og Head of Native Advertising: Bryd ud af komfortzonen

– Chris Hawes, Senior Editor, Branded Content, The Economist:
““People aren’t kept awake by your buzzwords. They are kept away by
their problems.” Ovenstående er et citat fra Chris Hawes, Senior Editor
fra The Economists oplæg, og det handler om at turde at fjerne fokus fra sig selv (som brand) og begynde at kigge på verden fra sine modtageres point of view. En god gammel kæphest fra min side af, som det nogle gange kan være svært at overbevise kunder om, fordi de skal lære, hvorfor god native ikke skal nævne firmaets navn, værdier og produkter hele tiden, men tværtimod skal tage udgangspunkt i modtagernes behov, interesser, problemer og verden.”

Vær en ressource for din målgruppe

– Adam Wallitt, VP Sales, Content Solutions, Forbes:
“Og lidt i samme boldgade så talte konferencen første keynote speaker, Adam Wallitt fra Forbes, om, hvordan branded content havde flyttet sig fra at handle om brandsene selv til at fokusere på modtagerne. Og den helt store learning – og gode reminder – som jeg tog med mig fra hans oplæg, stod meget klart på storskærmen således: “Become a ressource. Become someone that will help.” Sagt med andre ord: Tænk over, hvordan du kan hjælpe dine modtagere. Så får de tillid til dig og vil gerne engagere sig i dit indhold og brand.”

Find de nye indtjeningsmuligheder

– Maria Gelman, Executive Creative Director, Redefine:
“Det er jo ikke den store hemmelighed, at de trykte magasiner har sine udfordringer i den nye digitale verden. Og det kan samtidig være svært at trænge igennem det store udbud af digitale indholdsuniverser, så de traditionelle forlag kan have det lidt svært. Derfor talte Executive Creative Director, Maria Gelman, fra det russiske forlag Redefine om, hvordan de har ledt efter nye måder at tjene penge på. En reminder om at tænke over, hvordan vi kan sikre fremtiden. Her understregede Maria Gelman, at det handler om huske, at du ikke blot er et forlag, der sælger publikationer og adgang til målgrupper, men at du faktisk har en stor ekspertise i dit publikum, og at du måske kan finde nye måder at få denne ekspertise ud som et produkt. Af eksempler nævnte hun webshops, medlemskaber, kreative bureauer, eventbureauer, trendlabs og merchandise.”

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!