Menu

Podcast som kommercielt medie – go or no go?

Indsigter
Categories

Podcast som kommercielt medie – go or no go?

Podcast har været lidt af et buzzword, og fordi det er relativt let at producere, har mange kastet sig over mediet. Professionelle og ikke profesionelle. Men hvordan ser det ud i forhold til at benytte mediet kommercielt? Det har vi talt med forretningsudvikler Marcus Brandt om.

 

Alle taler om det. Mange drømmer om at lave det. Og en hel del har allerede kastet sig over produktionerne. Et af de helt store buzzword de seneste par år inden for mediebranchen har været podcast. Den relativt enkle produktion gør, at rigtigt mange bloggere og andre firstmovere har kastet sig over at udgive deres egne podcasts. Og vi har i Benjamin Creative heller ikke holdt os tilbage for at gå i krig med produktionen af det “nye” medie.

Det føles som en bølge, man skal ride med på. Og det har da også på relativt kort tid fået en meget fin lytterskare. 24 procent af Danmarks befolkning lytter til podcasts, og især den unge målgruppe har taget godt imod formatet. Det er praktisk for mange at lytte til podcast fremfor at skulle læse, og formatet er særligt godt, når man er på farten. Men det kræver stadig en del af modtagerne, og sammenlignet med andre medieformater er forbruget stadig relativt begrænset.

Så hvad med podcasts som kommercielt medie? Som en del af en marketingsindsats? Vi har taget en snak med vores egen podcast-ekspert, Marcus Brandt med titlen ‘Forretningsudvikler – Business Innovation’ om mediets tilstand og potentiale i den kommercielle verden.

Hvad er status, når vi taler om podcast som medie – og hvis man som brand vil lave en kommerciel podcast?

“Status er, at der er mange brugere, og at de ældre og mere købestærke målgrupper også kommer på. Tracking er imidlertid stadig svær, og den reelle værdi er svær at påvise, da en konvertering kræver et radikalt medieskift. Jeg mener, at podcast-annoncering pt. kan sammenlignes lidt med outdoor. Det er effektivt til branding, men har det sværere, når vi taler om at generere transaktioner, ligesom radioreklamer. Dog er awareness helt i top. Det er påvist, at vores fokus og attention er større på lyd end på andre medier, og derfor er podcast spændende at arbejde med for det rigtige brand. Studier fra USA viser, at de mest efterspurgte annonceformater i forbindelse med podcasts er midroll-annoncer, oplæst af værten, men med en klar kommerciel distance til indholdet. Med andre ord, så kig mere den vej end direkte content marketing, hvis du vil have maksimalt udbytte af podcast i en marketingindsats.”

Hvad skal man være særligt opmærksom på, hvis man vil lave en kommerciel podcast vs. en redaktionel?

“Det vigtigste er at holde styr på formålet og konceptet. Det skal være relevant for at blive lyttet til. Der er ingen, som gider at lytte til et show, vis formål er at sælge produkter, som lytterne tænker, at de ikke har brug for. Derudover skal man være relativt ambitiøs med sin produktion. Mange tror fejlagtigt, at det er nemt at producere podcast selv, fordi at udstyret er billigt, og det er ret let at komme i gang. Men man kan sammenligne det lidt med video, hvor en dygtigt instruktør godt vil kunne lave en fed lille film med en iPhone, men bare fordi du også har en iPhone i lommen, så betyder det ikke, at du kan. En god podcast kræver planlægning, dygtighed og spændende mennesker og historier. Uden det kommer du ikke langt, heller ikke med et fedt studie og godt udstyr.”

Hvornår er det en god idé at lave en kommerciel podcast som brand?

“Hvis du har et “unikt” produkt, som bygger på en “brand love”, eller en historie, som er værd at fortælle, så er der meget at komme efter. Jo mere konventionelt, jo sværere er det. Og så vil jeg fokusere på at lave podcast inden for ‘Empowerment’ eller ‘fællesskaber’, for community-følelsen er stærk med podcasts, og kan du bygge et fællesskab som brand, er du rigtigt langt. Er du for eksempel et modebrand, så lad være med at lave et show om shopping, og folk, som bruger mange penge på mode. Lav i stedet en podcast om bæredygtighed og brug meget krudt på bæredygtig tekstilproduktion. Det kunne også være en podcast om kreativitet, og hvordan forskellige mennesker arbejder med deres kreativitet på tværs af mange forskellige brancher. Jeg lavede for eksempel et pitch til et lysfirma engang. De ville gerne være mere synlige som brand, og jeg foreslog at lave en kampagne om at ‘træde ud af skyggen’, og hvad det så ellers inspirerer til, og her kunne en podcast med personer, der har en spændende historie med dette tema være en god mulighed.”

Hvad er det, en podcast kan, som andre typer indhold ikke kan?

“Podcasts kan fastholde og skabe meget dedikerede følger-skarer. Du skal huske på, at en podcaster er en influencer på lyd, så har de et populært show, så kan de rykke mange menneskers holdninger til brands og produkter.”

Har du nogle gode eksempler på kommercielle podcasts, der fungerer?

“Den er svær, fordi en podcast typisk er centreret omkring en podcaster og ikke et brand. Der er få brands, som gør det… Nok fordi at det ikke er så ligetil, men det kræver bare, at man har noget på hjerte, og her mener jeg, at det rigtige sted at starte er med passionen for det pågældende produkt. Hvorfor har Canon for eksempel ikke en podcast om at tage billeder som passion, hvor man følger forskellige mennesker, som lever af deres kamera. Filmfotografen, krigsfotografen, paparazzien og så videre. Vi hører om deres bedste billeder, deres passion for at tage billeder, og – hvis brandet vil være meget direkte med – hvorfor de vælger Canon som deres foretrukne værktøj. Men der findes da også allerede eksempler: LEGO har lavet en podcast om tilblivelsen af et helt særligt byggesæt af en Bugatti, hvor man følger processen fra idé til byggesæt. I USA er der en podcast, som hedder Rise and Grind, der er en business-podcast startet af en iværksætter, som sidder i den amerikanske version af Løvens Hule. Podcasten er en stor marketingkampagne for hans bog.”

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!