Menu

Hvordan skaber du et nyhedsbrev, der bryder igennem støjen? Et succesfuldt nyhedsbrev, som faktisk opnår den ønskede ROI, har en høj åbningsrate og som modtagerne rent faktisk læser? Vi har syv tips lige her.

Indsigter
Categories

7 tips til et vellykket nyhedsbrev

Hvordan skaber I et nyhedsbrev, der bryder igennem støjen? Et succesfuldt nyhedsbrev, som faktisk opnår den ønskede ROI, har en høj åbningsrate og som modtagerne rent faktisk læser? Vi har syv tips lige her.

Der er masser af potentiale at hente i nyhedsbreve for B2C-virksomheder. Nyhedsbreve kan styrke brandet, øge konverteringsraten, opretholde kundekontakten, have en positiv effekt på salget og medvirke til at øge kundeloyaliteten. Derfor er der mange danske virksomheder, der udsender nyhedsbreve – men det er ikke alle, det lykkes lige godt for.

Det kan nemlig være lidt af en udfordring at skabe et nyhedsbrev, der bryder igennem støjen. Så hvordan laver I et succesfuldt nyhedsbrev, som opnår den ønskede ROI, har en høj åbningsrate, og som modtagerne rent faktisk læser?

Det giver vi jer syv konkrete tips til lige her.

1. Definér formålet

Et nyhedsbrev skal være interessant for modtagerne og skabe værdi for virksomheden. Dette kan opnås ved at definere et klart formål for nyhedsbrevet og ved at gennemtænke den ønskede effekt. Formålet skal selvfølgelig tilpasses den enkelte virksomhed – nogle eksempler kan være at skabe trafik til hjemmesiden eller øge kendskabsgraden, mens andre kan være at promovere brand-atributter eller styrke kundeloyaliteten.

Sørg for, at al indhold i nyhedsbrevet understøtter formålet og følger en rød tråd – og fjern alle elementer, der enten forvirrer eller forstyrrer den tilsigtede effekt.

2. Segmentér målgruppen

Hvis man som B2C-virksomhed har flere målgrupper, så er det tæt på umuligt at engagere alle modtagere med det samme nyhedsbrev. Forsøg derfor ikke at lave en one-size-fits-all løsning, men segmentér i stedet målgruppen i mindre segmenter, og lav specialtilpassede nyhedsbreve til hvert segment. En skarp segmentering øger relevansen af nyhedsbrevet for modtageren og sikrer dermed en højere succesrate.

Om målgruppen skal segmenteres ud fra demografi, interesser, værdier eller noget helt fjerde afhænger af formålet med nyhedsbrevene og af jeres virksomheds og/eller industris type.

3. Skriv en fængende emnelinje

Selvom modtagerne har tilmeldt sig nyhedsbrevet, så er der ingen garanti for, at de rent faktisk åbner det – og det er her, at vigtigheden af emnelinjen kommer ind i billedet! Emnelinjen er modtagernes førstehåndsindtryk, som skal give dem lyst til at læse mere. Derfor skal den være formuleret skarpt, relevant og fængende. Den skal tease for indholdet i nyhedsbrevet og dermed lokke modtagerne til at klikke sig videre.

Hold teksten kort og præcis, og vær kreativ og personlig i sproget. Der er nemlig intet mere kedeligt end at modtage den samme generiske emnelinje uge efter uge. Er det svært at skrive en kort og præcis emnelinje? Så kan det være et tegn på, at nyhedsbrevet mangler fokus og dermed har brug for at blive rettet til.

4. Hold en let og personlig tone

Der er for det meste ingen grund til at holde en alt for seriøs tone i et nyhedsbrev. Skru ned for autoriteten, og skru op for den gode energi ved at bruge et let og malende sprog. Henvend jer til den enkelte person ved at bruge “dig” og “du”, og hold dig primært til nutid for at gøre indholdet så relevant og nutidigt som muligt. Leg med ordene, og brug gerne humor – men kun hvis det passer til konteksten.

5. Brug billeder

Når modtagerne først har åbnet nyhedsbrevet, så gælder det om at få dem til at læse indholdet. En god metode til at vedligeholde modtagernes interesse er ved at finde den rette balance mellem tekst og billeder, da det forbedrer læseoplevelsen.

Billeder i nyhedsbreve skaber blikfang, og de påvirker modtagerne til at kigge nærmere på indholdet – hvis de altså er fængende og relevante nok. Billederne skal nemlig matche og understøtte indholdet i teksten, være i god kvalitet og behagelige for øjnene. Som tommelfingerregel er det bedst at gå efter troværdige billeder og så vidt muligt undgå alt for opstillede stock-billeder.

6. Hold det kort

Undgå at gøre nyhedsbrevet til en roman, og hold i stedet teksten kort, relevant og præcis. Selvom det kan være fristende at dele al content på én gang, så sørg for at udvælge maks 3-4 stykker indhold til hvert nyhedsbrev. Det øger sandsynligheden for, at modtageren læser indholdet, samt gør det mere læsevenligt, overskueligt og interessant.

Husk, at det udvalgte indhold skal bidrage til at understøtte formålet og have en klar sammenhæng, så nyhedsbrevet følger den tidligere nævnte røde tråd.

7. Test, justér og evaluér

Det kan være svært at skabe det perfekte nyhedsbrev i første hug. Derfor er det vigtigt at teste, justere og evaluere nyhedsbrevene kontinuerligt. Anvend splittests på forskellige variationer af nyhedsbrevene, og undersøg, hvorfor det ene fungerer bedre end det andet. Justér og optimér formatet løbende – også selvom opskriften på det perfekte nyhedsbrev for virksomheden synes at være fundet. For selvom et nyhedsbrev fungerer optimalt i en periode, så befinder vi os i en dynamisk verden, som konstant er i forandring.

Evaluér alle nyhedsbreve grundigt, men hæng ikke med næbbet, hvis et enkelt nyhedsbrev underpræsterer. Lær i stedet af fejlene, og se det som et skridt på vejen til at blive en dygtigt nyhedsbrevskreatør.

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!